KWUM talvinäyttelyt -keramiikkaa

Irma Weckman - Konkreettista, Kim Simonsson -Veistoksia, Tapio Yli-Viikari -Irtiottoja
Tapahtuman päivämäärä
03.11.2022 - 31.03.2023
Aukioloajat
Avoinna: to-su klo 12-17
Pääsymaksu
8€/aikuiset, 5 € eläkeläiset ja opiskelijat. Alle 16-vuotiaat maksutta.
Linkkejä
Osoite
KWUM, Baklurantie 12, 10470 Fiskars
Puhelinnumero
+358 50 511 2232
Sähköposti

Upean KWUM keramiikkamuseon talvinäyttelyssä nähdään Irma Weckmanin, Kim Simonssonin ja Tapio Yli-Viikarin teoksia.

Irma Weckman on käyttänyt samanarvoisesti eri materiaaleja kivitavarasta punasaveen ja työskennellyt eri tekniikoita yhdistäen. Työskentelyn lähtökohtana ovat usein luonnon muodot, kuten eksoottiset hedelmät. Ne tulivat vastaan erityisesti työmatkoilla Karibialle. Saven olemusta Weckman on tutkinut hauraissa, osittain särkyneissä teoksissa. Sitä kautta on myös kaiken katoavaisuus tullut havainnolliseksi. Ekologisista lähtökohdista syntyi maatuva uurna. Sitä hän on tilauksesta valmistanut hautauksia varten, mutta käyttänyt myös elementtinä monissa merkityksellisissä tilateoksissa. KWUMissa esillä kokoelma Irma Weckmanin töitä.

Kim Simonsson on Fiskarsissa asuva ja työskentelevä keramiikkataiteilija ja muotoilija jonka teokset ovat tunnettuja maailmanlaajuisesti. Hän on työskennellyt keramiikan parissa jo yli 20 vuotta ja on teoksillaan muokannut tapaamme kohdata ikivanha materiaali. Simonssonin teosmaailmassa pääroolin jakavat lapset ja eläimet. Parhaillaan Simonssonilla on yksityisnäyttely Galerie Nec:ssä Pariisissa ja lähes 30 veistosta Lyonin nykytaidebiennaalissa. Sammalväen tarinoihin voi tutustua tarkemmin syksyllä 2022 ilmestyneessä Tales of the Moss people -kirjassa.

Tapio Yli-Viikarin Irtiottoja-näyttely on esillä KWUMin alakerroksessa. Keramiikka ei ollut Taideteollisen korkeakoulun uuden opiskelijan Tapio Yli-Viikarin ensimmäinen valinta vuonna 1970. Moniottelija kiinnostui enemmän teatterista, lavastuksesta, arkkitehtuurista ja designista. ”Keramiikan puhuttelevuus vahvistui opiskeluaikanani professori Kyllikki Salmenhaaran ohjauksessa. Hän oli unohdetun saven puolustaja”. Aasia näkyy Irtiottoja-näyttelyn töissä. Yksinkertaisissa, hienovaraisissa muodoissa, spiraalissa, joka saa veden pyörimään. Posliinin ja kobolttimaalauksen yhdistelmissä. Täydellisyyden tavoittelussa celadon-lasitteen valmistuksessa. Luontoaiheisissa tussimaalauksissa, joiden siveltimen vedoissa aukeaa kokonainen kiinalaisen kirjoitusmerkkien maailma.